Від тиші до діалогу: Ромчик і PECS

 Історія успіху

Ромчик, 2 роки 11 місяців, підозра на аутизм
Методи: PECS, ESDM
Фахівчиня: Тетяна Шульга, дитяча психологиня
Місце надання послуг: Центр "Пелюстки"

Початок шляху

Ромчик звернувся до фахівчині з ESDM (Early Start Denver Model). На той момент у Ромчика була підозра на аутизм, а також були відсутні будь-які форми комунікації, включаючи вказівний жест. Його гра була стереотипною: він надягав і знімав пірамідку, будував довгі ряди з предметів або розкидував всі іграшки. Зоровий контакт був відсутній або виникав дуже рідко і випадково.

Ромчик не міг попросити, замість цього ліз на стільчик або до мами в сумку, щоб отримати бажане. Якщо предмет був у руці дорослого, він просто хапав його. Реакції на ім'я не було, імітація була відсутня.

Перебіг занять

Ігрове партнерство налагоджувалося досить довго, оскільки зоровий контакт не формувався, а з  іграшок Ромчик грався лише пірамідкою, а з інших предметів виставляв рядки. На будь-які вимоги Ромчик реагував самоагресивною поведінкою (кусав себе за руку) або намагався вкусити терапіста.

Було прийнято рішення ввести PECS (систему комунікації за допомогою обміну картками), щоб налагодити мінімальну комунікацію з дитиною та надати йому можливість ініціювати прохання і отримувати бажане. Було обрано їстівні заохочення та картка "пити". Введення PECS (5 різних картинок) зайняло близько півтора місяця.

Результати

За цей час значно покращилося ігрове партнерство: Ромчик став звертати увагу на дорослого. Самоагресивна поведінка знизилася до кількох випадків на занятті (2-3 проти більше 15-ти на початку роботи) або ж взагалі іноді така поведінка не виникала.

Ромчик освоїв зоровий контакт, почав реагувати на ім'я та брати участь у простих іграх ("Сорока-ворона", "Куй-куй чобіток", "Ку-ку"). Він почав розглядати книжечки та слідкувати за вказівним пальцем дорослого. Ромчик тепер може виконувати деякі інструкції (сідай, візьми, дай мені). Також він почав гратися з іграшками pop-up та котити м'ячик.

Висновки

Історія успіху Ромчика яскраво демонструє, що доказові практики можуть робити дива. Використання перевірених методик, таких як ESDM та PECS, значно покращує якість життя дітей, що мають труднощі з комунікацією. Завдяки PECS вдалося подолати перешкоди для впровадження ESDM.

Цей досвід підкреслює, що кожна дитина є унікальною, і підхід до її навчання повинен бути індивідуальним. Успіхи Ромчика доводять, що навіть у складних випадках можна досягти значних результатів, якщо використовувати науково-обґрунтовані методи, які відповідають індивідуальним потребам дитини.

Батьки Ромчика отримали цінний досвід й маленьку перемогу, що придало їм впевненості й знизило батьківський стрес.

Бажаєте використовувати в своїй практиці доказові методи PECS, ESDM, а також інші NDBI? Приходьте на наші семінари й освітні заходи, де ви можете вдосконалити свої професійні навички та отримати сучасні актуальні знання щодо розвитку дітей.