Блог

Як оцінюються потреби АДК у дітей з аутизмом

АДК - це не просто "допомога в мовленні", а цілий арсенал інструментів та стратегій, що відкривають дітям світ спілкування. Але як зрозуміти, яка система АДК підійде конкретній дитині найкраще? Для цього існує спеціальний протокол оцінки

Що впливає на мовлення дитини з аутизмом: дані, а не міфи

У 2023 році Джакомо Віванті разом із колегами (проєкт MIRA) провів масштабний аналіз даних 707 дітей з аутизмом, які проходили щонайменше 12 місяців доказового втручання у реальних клінічних програмах. Мета — подивитися: які діти починають говорити фразами, а які — ні, і чому?

Не всі батьківські тренінги однаково корисні

Коли дитина отримує діагноз «аутизм», батьки стикаються з безліччю викликів: сумніви, страхи, безліч інформації, серед якої важко знайти щось дійсно корисне та ефективне. Ринок України сьогодні переповнений різноманітними лекціями, вебінарами та онлайн-курсами, які обіцяють швидкі результати. Однак реальність часто інша: більшість із цих заходів просто передають загальну інформацію з експертної позиції, але не забезпечують реальних змін у поведінці чи розвитку дитини.

Переваги та виклики G - ESDM

Групова терапія для дітей з аутизмом, зокрема методика G-ESDM (Групова версія Ранньої моделі Денвера), надає унікальні можливості для розвитку, але водночас викликає у батьків і фахівців низку питань та побоювань. У цій статті ми розглянемо найпоширеніші виклики й шляхи їх подолання.

Три підходи до раннього втручання: який працює краще?

Уявіть, що у маленького хлопчика на ім’я Максим діагностували аутизм. Його батьки розуміють, що йому потрібна допомога різних спеціалістів: логопеда, психолога, фізіотерапевта. Але кожен з них працює окремо, проводить свої тести, дає свої поради. Зрештою, сім'я починає відчувати розгубленість і стрес через те, що кожен фахівець говорить про щось своє, і іноді їхні рекомендації навіть суперечать одна одній. Це приклад мультидисциплінарного підходу.

Грядущі зміни в Денверській моделі раннього втручання

Денверська модель раннього втручання (ESDM) - метод допомоги маленьким дітям з аутизмом, спрямований на всі сфери розвитку, з фокусом  уваги на соціальну взаємодію, мову та спілкування. Належить до групи науково-обґрунтованих втручань NDBIs (натуралістичні розвивальні поведінкові втручання) і базується на знаннях про розвиток та поведінку.

Останні досягнення в галузі  мовного розвитку, а також зміни в суспільному ставленні до аутизму вплинули на підходи NDBIs, й на Денверську модель, в тому числі. Ці зміни будуть описані у другому виданні посібника з ESDM, який  розробляється. Однак авторки посібника, Саллі Роджерс і Джералдін Доусон, поділилися попередньою інформацією про головні зміни, що очікують модель.

Який діагностичний тест аутизму найкращий?

Аутизм є доволі розповсюдженим розладом, який впливає на розвиток комунікації, соціальних навичок та поведінки. Вчасне виявлення аутизму дозволяє розпочати раннє втручання, що може суттєво покращити якість життя дитини в майбутньому. Існує багато різних методів діагностики аутизму, і важливо вибрати найкращий для кожної дитини.

Аутизм - магнит для мод

Аутизм – це складний нейророзвитковий стан, який впливає на комунікацію, соціальну взаємодію та поведінку. З кожним роком з'являються все нові методи лікування, обіцяючи дива. На сьогодні зареєстровано більше ніж 1000 різних видів “лікування”, серед яких є як ефективні, так й відверто псевдонаукові. На жаль, часто батьки, прагнучи допомогти своїм дітям, потрапляють у пастку модних трендів, які не мають наукового обґрунтування.

 

Кубики більше, ніж іграшка: сім етапів блокової гри

Гра в кубики - це не просто веселе заняття для дітей, вона відіграє важливу роль у їхньому розвитку. Протягом майже століття спостережень за дитячою грою було виявлено, що близько 80% дітей проходять одні й ті самі етапи розвитку блокової гри. Ця закономірність простежується навіть у старших дітей, які ніколи раніше не грали з кубиками. Вони все одно розпочинають гру з першого, найпростішого етапу, хоча й можуть пройти його за лічені секунди.

 

Від тиші до діалогу: Ромчик і PECS

Історія успіху

Ромчик звернувся до фахівця з ESDM (Early Start Denver Model). На той момент у Ромчика була підозра на аутизм, а також були відсутні будь-які форми комунікації, включаючи вказівний жест. Його гра була стереотипною: він надягав і знімав пірамідку, будував довгі ряди з предметів або розкидував всі іграшки. Зоровий контакт був відсутній або виникав дуже рідко і випадково.

Ромчик не міг попросити, замість цього ліз на стільчик або до мами в сумку, щоб отримати бажане. Якщо предмет був у руці дорослого, він просто хапав його. Реакції на ім'я не було, імітація була відсутня.