Кубики більше, ніж іграшка: сім етапів блокової гри

Гра в кубики - це не просто веселе заняття для дітей, вона відіграє важливу роль у їхньому розвитку.

 

Хоча гра з предметами, схожими на блоки, існувала протягом століть, використання блоків як конкретного освітнього інструменту сягає середини 19 століття. Саме тоді Фрідріх Фребель, німецький педагог, вважається "батьком дитячого саду",  ввів концепцію використання дерев'яних блоків, які він називав "дарами", у своїй ранній освітній програмі.

 

Фребель вважав, що гра з блоками допомагає дітям розвивати різні навички, включаючи фізичні, когнітивні та соціальні. Його ідеї знайшли відгук у всьому світі та заклали основу для сучасних методів навчання на основі гри з кубиками.

 

У 1933 році американська дослідниця освіти Гаррієт М. Джонсон  розширила роботу Фребеля, визначивши сім етапів, через які, як правило, проходять діти в своїй грі з блоками.

 

Треба відзначити книгу  почесної професорки коледжу Міського коледжу Нью-Йорку Елізабет Хірш “Блокова книга”, написану у 1978 році. Ця робота стала дуже популярною серед фахівців з раннього розвитку, вихователів й вчителів, а також сприяла науковим дослідженням впливу гри в кубики/блоки на розвиток дітей.

 

Протягом майже століття спостережень за дитячою грою було виявлено, що близько 80% дітей проходять одні й ті самі етапи розвитку. Ця закономірність простежується навіть у п'ятирічних дітей, які ніколи раніше не грали з кубиками. Вони все одно розпочинають гру з першого, найпростішого етапу, хоча й можуть пройти його за лічені секунди.

 

Ця універсальна послідовність спостерігається не лише з кубиками, але й з усіма іграшками для конструювання, такими як магнітні конструктори, колючі конструктори, Lego тощо. Маркування конструкторів за віком враховує ці етапи розвитку блокової гри: чим старша дитина, тим складніші конструкції та сюжети, які вона може створювати.

 

Діти з аутизмом, затримками мовленнєвого та психічного розвитку проходять ті самі етапи розвитку блокової гри, що й діти, які розвиваються типово. 

 

Важливо підібрати ігрові дії відповідно до рівня розвитку дитини, щоб вона могла відчувати успіх та задоволення від гри.  Важливо зазначити, що з кожним етапом ускладнюється, як складність гри, так й функціональне призначення споруд. З цього можно зробити висновок, що блокові етапи безпосередньо пов'язані з загальним розвитком ігрових навичок. Пропонуємо вам детальний опис розвитку блокової гри, який буде корисний в роботі кожного фахівця з розвитку дітей.

 

Етап 1: Дослідження 

 

Перший етап блокової гри, також відомий як етап носіння або дослідження, призначений для маленьких дітей, наприклад немовлят і малюків. На цьому етапі блоки не використовуються для будівництва. Натомість вони використовуються для підтримки сенсомоторного розвитку.

 

Це етап, на якому вони дізнаються про кубики та те, що вони можуть робити. Ймовірно, на цьому етапі можна спостерігати наступні види діяльності.

 

носить, пересуває, складає або збиває блоки;

наповнює теліжки й возить їх навколо чогось;

нбиває вежу, яку будує разом з дорослим;

досліджує  звуки, які видають блоки, кидаючи їх або стукаючи.  

 

Етап 2: Ряди та вежі

 

Приблизно у віці 2-3 років починається будівництво. На цьому етапі, відомому як етап укладання рядів і веж або етап повторення, ви побачите, як діти починають будувати блоки.

 

Вони можуть складати кубики один на інший для вертикальної вежі або розкласти їх на підлозі рядами, вертикально й горизонтально. У їх «будівництві» буде багато повторів. Діти повторюють шаблони, доки не визначать наступний крок у прогресії відтворення блоку.

 

Приблизна кількість блоків:

башта з 2 кубиків (блоків) у 15 місяців

башта з 3 кубиків (блоків) у 18 місяців

башта  з 6-7 кубиків (блоків) у 2 роки

більш 7 кубиків після 2,5 років

 

Етап 3: Мости Та Проходи

 

На цьому етапі діти 3-4 років активізують експериментування. Діти починають з того, що ставлять два блоки один від одного, щоб підтримувати третій блок. Це створює «міст», також відомий як перемикання.

Рано чи пізно діти будують ряди та стеки, додають містки та утворюють проходи. Методом проб і помилок вони навчаються балансувати блок, щоб він не впав.

 

Збірка блоків також покращує їх дрібну моторику та координацію рука-око. Тут ми бачимо, як починає розкриватися їхня уява. Наприклад, такі елементи, як вантажівки та автомобілі, перетворюють кубики на «дороги».

 

Етап 4: Корпуси

 

Приблизно до 4 років, якщо дитина регулярно використовує кубики, вона переходить від будівництва мостів до закриття простору та створення огорож. У міру того, як діти розвиваються, ви побачите, що їх гра в блоки розширюється, займаючи великі площі, наприклад, усю вашу вітальню.

Серед перших проблем, які діти повинні вирішити, виникають на етапах перемикання та огородження. Саме тоді вони вперше використають свої навички просторового усвідомлення, щоб дізнатися, як закрити зони. Коли вони створюють ці простори, вони асоціюють їх із такими речами, як сарай для тварин або гараж для своїх автомобілів.

 

Цей етап є початковим етапом драматичної гри з блоками. Огородження та мости стають декораціями для творчих ігор із такими предметами, як ляльки, тварини та іграшкові машинки.

 

Етап 5: Симетрія Та Візерунки

 

На цій стадії проявляються симетрія та візерунки. Сортування, зіставлення та створення балансу розвиваються, коли ваша дитина створює складні конструкції. Симетрія та баланс стають все більш важливими для вашої дитини.

 

Діти люблять вибудовувати блоки різної форми за шаблоном. Вони використовуватимуть більше блоків, оскільки їх будівництво стає більш творчим.

 

Хоча ви помітили, що  уявна гра  формується на попередніх етапах, саме тут проявляється їх творчість. Вони додають все більше аксесуарів до своїх структур. Це додає динаміки будівлі, хай то транспортні засоби, ляльки, меблі, тварини чи «вільні частини», як-от шарфи, каміння.

 

Етап 6: Свідоме конструювання

 

На цій стадії  4-5-річні діти починають створювати знайомі структури.

Будівля вашої дитини стає більш детальною та навмисною, вимагаючи планування. Вони могли називати свої споруди на попередніх етапах, але не на основі функції будівлі. Драматична гра стає неодмінним компонентом їх блокової побудови. Це є частиною пізнання про навколишній світ.

 

Коли ваша дитина розвиває попередні навички конструювання, вона додає різноманітні блоки та додаткові елементи. Вони можуть працювати разом або окремо, природним чином розвиваючи свої соціальні навички.

 

Етап 7: Символічне конструювання

 

Після 5 років  починаються  складніші будівлі з продуманими деталями. Зі збільшенням їхньої спритності та навичок гри в блоки ви побачите багаторівневі вигнуті будівлі, які розкинулися над іншими іграшками та спорудами.

Діти почнуть копіювати конкретну споруду, яку вони бачили, наприклад школу, гараж чи пошту. Вони будуть брати участь у символічній грі, використовуючи блоки для зображення таких речей, як літаки, автомобілі та поїзди.

 

Будівництво з блоків стимулює творчу гру, і тепер їхні конструкції стають частиною історії удаваної гри. Їхня спільна гра також розвивається, і ви часто бачите, як вони обговорюють, що будувати, як це будувати та хто яку роль гратиме.

 

Гратися кубиками - це розвивати математичні та когнітивні навички, такі як класифікація та сортування, розв'язування задач, а також поняття чисел і вимірювань. Гра з блоками також   необхідна для розвинення моторики дітей.

 

Використаня блокової гри в розвиткових втручаннях дає багато можливостей для спільної соціальної гри, розвитку мови й мовлення та символічної гри.