Не всі батьківські тренінги однаково корисні

Батьківське навчання при аутизмі

Коли дитина отримує діагноз «аутизм», батьки стикаються з безліччю викликів: сумніви, страхи, безліч інформації, серед якої важко знайти щось дійсно корисне та ефективне. Ринок України сьогодні переповнений різноманітними лекціями, вебінарами та онлайн-курсами, які обіцяють швидкі результати. Однак реальність часто інша: більшість із цих заходів просто передають загальну інформацію з експертної позиції, але не забезпечують реальних змін у поведінці чи розвитку дитини.

Добре, що є система.

Клінічна психологиня Крістен Бірс, авторка батьківської програми  RUBI, вивчила десятки підходів і розклала все по поличках.

Вона виділила дві головні категорії батьківських програм:

1. ПІДТРИМКА для батьків

Сюди можа віднести всі координаторські й психоедукаційні програми або заходи.

Це те, що допомагає вам вижити після діагнозу, зрозуміти, що таке аутизм, які є права, як не загубитись у системі.

Це може бути:

  • вебінари про аутизм
  • поради в групах
  • лекція від фахівця
  • зустрічі в ІРЦ
  • консультації тощо.

Це важливо. Але треба розуміти:
 підтримка ≠ втручання.
Вона надає інформацію, але не змінює поведінку чи навички дитини.

В Україні сфера психоосвіти дуже... різна. Є добрі наміри, але якість не регулюється, а відповідальність часто розмита.

Багато вебінарів і курсів  мають сумнівну ціннсть й нажаль ніхто не вимірює ефект. Чи дійсно це приводить до підвищення обізнаності? Який вплив на навички дитини? Часто подають застарілі підходи, особисті думки замість фактів, “чарівні рецепти”, які не мають нічого спільного з наукою.

Окремо варто згадати випадки, коли серйозні клінічні втручання — такі як ESDM чи ABA — перетворюють на легкі “курсики” чи вебінари. Підміна понять у таких випадках формує небезпечну ілюзію простих рішень там, де потрібна глибока індивідуальна робота з фахівцем.

Тому критично важливо:

Не все, що інформує — трансформує.
Перевіряйте, хто і що вам пропонує.

2. ВТРУЧАННЯ через батьків (PMI)

Тут ви — не слухач, а дієва частина команди.
Вас навчають не “взагалі”, а дуже конкретно:

  • як підтримати гру;
  • як розвивати комунікацію;
  • як зменшити істерики;
  • як покращити сон.
     

Це не лекція. Це терапевтичний процес.

PMI може мати різні фокуси:

на основні симптоми аутизму — розвиток мови й мовлення, соціальної взаємодії, спільної уваги, гри (Project ImPACT, P- ESDM, Hanen тощо)

вузькоспеціалізовані — наприклад, робота з проблемною поведінкою, сном, харчуванням (RUBI, Баланс, туалетний тренінг).
 

Втручання може бути:

  • окремою програмою (Project ImPACT, RUBI) 
  • або частиною комплексної моделі (P-ESDM)

А що з цим в Україні?

В нас уже є Служба раннього втручання — це круто.
Вони працюють із дітьми до 4 років, і батьківська участь там — обов’язкова. Це вже плюс.

Але: у більшості команд немає спеціалізованих знань  з розвитку соціальної взаємодії, мовлення, спільної уваги — тих навичок, які є серцевиною аутизму.

І тут з’являється Project ImPACT (та дам)

Це  програма для батьків дітей з аутизмом і розладами соціальної комунікацією, де фокус уваги на:

  • як допомагати дитині через гру, взаємодію, повсякденність опановувати нові речі;
  • як бачити можливості для розвитку комунікації протягом дня;
  • як бути чутливим до ініціації дитини.

     

Нещодавно Project ImPACT став доступним в Україні у приватному секторі — з підготовленими фахівцями, які пройшли навчання. І це сильний прорив.

Якби він став частиною державної Служби РВ?

Саме так зробили у США, Канаді, Австралії:
деякі громади інтегрували Project ImPACT у систему ранньої допомоги як стандарт
Це було б величезним кроком уперед для української системи, враховуючи, що інтенсивні програми відсутні  в Україні й в найближчий час їх реалізація не здається реалістично.

 

Підсумуємо:

Батьківське навчання

Що це?

Чи впливає на розвиток дитини?

Підтримка

Лекції, поради, орієнтація

❌ Ні

Втручання

Конкретне навчання, що змінює поведінку

✅ Так

 

Якщо вам кажуть: “Пройдіть батьківський тренінг” — питайте:

  • Це підтримка чи втручання?
  • Яка мета — заспокоїти мене чи допомогти дитині?
  • Чи є у фахівця навчання в методі?
  • Як ми будемо вимірювати результат?

     

Якщо ви шукаєте спосіб стати активною частиною змін — приєднуйтесь до Project ImPACT

Це не чарівна формула, але це — доказовий підхід, який вже показав себе у роботі з тисячами родин у всьому світі.

Дослідження показують, що у дітей чиї батьки проходили Project ImPACT, покращуються навички соціальної комунікації, мови та мовлення.
І що не менш важливо — батьки почуваються впевненішими, краще розуміють дитину і мають конкретні інструменти на щодень.

Ми працюємо з вами як з партнерами: з повагою до вашої реальності, без тиску, але з наполегливістю — тільки те, що справді має сенс.

📩 Запис відкрито.

https://ndbi.org.ua/parentsCoaching.php